Samhall

Samhall on ollut jo melko pitkään voimakkaan muutoksen kohteena, ja siitä on nyt tulossa puhdaslinjainen markkinaosuuksista kilpaileva palveluyritys. Yhtiö työllistää suoraan noin 1 200 työntekijää ja lisäksi noin 20 000 vajaakuntoista työntekijää. Muutosvaiheen aikana kehitettiin myös liiketoimintamalli, jossa ratkaisevana tekijänä on aika. Toisin sanoen työstä veloitetaan siihen käytetyn ajan mukaan. Laajalle ulottuva toiminta merkitsee myös suurta haastetta, sillä sen puitteissa on tavoitettava kohderyhmät sekä ohjattava ja toteutettava muutoksia riittävän nopeasti.

Haaste

Yhtiön televiestintäratkaisu oli sopeutettu suoraan palkattujen työntekijöiden tarpeisiin, ja se oli ollut käytössä jo pitkään. Liikkuvuuden ja joustavuuden lisäämisen tarve oli selkeä, ja samalla tarvittiin kipeästi investointeja sellaisiin ratkaisuihin, joiden avulla liiketoimintaa voitaisiin edistää. Siihen asti voimassa olleet sopimukset menivät umpeen, ja Samhall tarvitsi selkeän strategian ja tavoitteen, joissa kartoitettaisiin tulevan viestintäratkaisun mahdollisuuksia helpottaa siirtymävaihetta ja luoda sille riittävät edellytykset.

Toimeksianto

  1. Kehittää uusi vuoteen 2017 tähtäävä strategia, jolla on niin vankka perusta, että se kestää aikaa.
  2. Määrittää toimintoja, joiden avulla strategia voidaan toteuttaa.
  3. Määrittää tulevan sopimuskauden hankintakohteet.

Tulos

Ensimmäisen vaiheen lopputuloksena oli selkeä viestintästrategia ja tavoite, jotka perustuivat liiketoiminnan logiikkaan ja loivat edellytykset toiminnan ohjattavuudelle ja tuleville linjauksille. Tämän konkreettisen kartoituksen ansiosta pystyttiin laatimaan muutosohjelma, jonka selkeistä vaiheista käy ilmi, kuinka siirtyminen ”puhelimen käytöstä viestintään” voidaan toteuttaa käytännössä. Lisäksi suunniteltiin lähivuosina toteutettavia konkreettisia toimintoja ja projekteja, joita voidaan käyttää investointien tehokkaan hyödyntämisen mallina.

Jukka Ristijärvi
T: +46 (0) 730 68 39 00
M: mail.